![]() |
Vett & etikett - checklista för bröllopsgäster |
När man får en inbjudan till bröllop läser man vad som står i texten och tar till sig de önskemål som inbjudarna har. Här går vi igenom vett, etikett och annat som kan vara bra att ha koll på. |
9 viktiga tips till dig som är bröllopsgäst
|
InbjudanO.S.A. – Om Svar AnhållesGlöm inte bort att svara i tid. Om du vet att du kan gå, svara gärna på en gång. Berätta för bröllopsparet om du har någon allergi, eller något annat som är viktigt för dem att veta. Om du tackar ja kan du sen inte tacka nej bara för att du ångrar dig – ett bröllop är en väldigt viktig händelse som ska betraktas med respekt. Om du inte kan gå bör du förklara hur tråkigt du tycker detta är, och skicka sen ett telegram, blommor eller helst en present till paret på bröllopsdagen.Bröllop utan barnP.g.a. ekonomiska eller praktiska skäl kan bröllopsparet besluta att barn inte ska få komma med på bröllopet. Om du har barn och inte kan ordna barnvakt tänk då på att tacka nej i tid.Inbjudan för bara enEn inbjudan ska alltid inkludera den inbjudnas sambo/partner/äkta hälft. Om så inte är fallet har man all rätt att tacka nej. |
Gästernas klädselKlädkodPå en inbjudan står det oftast en klädkod, och den är olika beroende på förmiddags- och eftermiddagsbröllop. Den vanligaste är ”Klädkod Kavaj”:Traditionellt innebär det mörk kostym för män, men reglerna har luckrats upp. Ljus kostym är rätt om det är den ljusa årstiden. Även ibland udda kavaj och byxor, med prydliga tillbehör. Damerna bär kort klänning, dräkt och ibland är ett par eleganta långbyxor acceptabelt. Aftonklänning, även lång, kan bäras när man vet att de manliga gästerna förväntas ha mörk kostym (vid eftermiddagsbröllop). Läs om alla olika klädkoder Färger att undvikaKlä dig inte i helvitt eller helsvart, däremot kan dessa färger finnas med i din klädsel.Återanvänd festklädernaDu kan absolut använda samma festkläder vid flera tillfällen. Du visar bara att du gillar dina kläder, är klimatsmart och inte slösar pengar i onödan.BarbentEtiketten säger att man inte kan gå på fest med bara ben och fötter. Nuförtiden är det inget fel att gå på fest utan tunnstrumpor – det gör även kungligheter. |
Roller på bröllopetToastmasterToastmastern är den person som under bröllopsmiddagen styr talen och läser upp telegram. Läs mer här:Detta gör en toastmaster | Toastmasterguide TärnaTraditionellt brukar tärnan/tärnorna främst hjälpa till med brudklädseln och det som hör till. Hon går efter bröllopsparet, bruden, in i kyrkan, tillsammans med ev. marskalk. Läs mer här:Detta gör en tärna (och övriga roller i menyn t.v.) Bestman / marskalkEn bestman ska finnas vid brudgummens sida, hålla reda på ringarna/ringen och ansvara för en ev. svensexa. Marskalken (svensk tradition) går i par med tärnan bakom brudparet in i kyrkan. Läs mer:Detta gör en bestman (och övriga roller i menyn t.v.) Detta gör en marskalk (och övriga roller i menyn t.v.) |
På bröllopsdagenKom inte försentSe till att vara på plats där vigseln ska ske senast 20 minuter innan det börjar. Om du är osäker på restiden bör du räkna med ännu mer marginal för att slippa komma fram med andan i halsen, och i värsta fall komma när ceremonin har börjat.Gästernas placering i kyrkaLängst fram sitter den närmsta släkten. Brudens släkt sätter sig till vänster om gången och brudgummens till höger. Resten av gästerna sätter sig var de vill på övriga platser. Vid samkönad vigsel kan bröllopsparet bestämma på vilken sida deras egen släkt och vänner ska sitta.RiskastningNuförtiden finns det speciellt bröllopsris som funkar bra på bröllop. Alternativ kan vara såpbubblor, rosenblad eller konfetti. |
BröllopsfestenBrudskålenBrudskålen utbringas när bröllopsparet anlänt till festen efter vigseln. Alla höjer sina glas (traditionellt med äkta champagne eller mousserande vitt vin) och ropar ”Bröllopsparets skål” eller ”Skål för bröllopsparet”. Toastmastern eller någon närstående initierar detta.Att hålla talAlla som vill hålla tal anmäler sig i förväg till toastmastern som sen meddelar när det är ens tur att tala under festen. Information om toastmasterns telefonnummer kan t.ex. ges på inbjudan, bröllopshemsida eller i andra kontakter med gästerna före bröllopet.Läs om hur du håller tal Bordskavaljer och bordsdamBordsdamen sitter till höger om sin kavaljer, och under middagen bör varje kavaljer och bordsdam samtala med varandra.Utbringa skålarSkåla endast med de som sitter i din närhet, inte med alla gästerna samtidigt eller bröllopsparet – detta sker endast efter varje tal.RökningDet är otrevligt att lämna sitt sällskap vid bordet för att gå iväg och röka – dessutom luktar du när du kommer tillbaka. Vänta till efter middagen med att ta en rökpaus.AlkoholOftast serveras alkoholhaltiga drycker vilket medför en allmän berusning bland gästerna. Tänk på att hålla din egen gräns så du inte blir för full och ev. otrevlig så du förstör stämningen och festen för bröllopsparet.Första dansenBröllopsparet inleder med en brudvals (eller annan dans) och dansar själva en stund innan gästerna faller in. Brudens far dansar med brudgummens mor, och brudgummens far dansar med brudens mor. Varje bordsdam ska helst först dansa med sin bordskavaljer, sen är det fritt val. Sen dansar bruden med sin far, och svärfar, och brudgummen med sin mor, och svärmor.Tacka för senastUngefär en vecka efter bröllopet kan du tacka för festen via telefon eller tackkort. Om du endast varit närvarande under vigsel behövder du inte göra något. |